donderdag 26 augustus 2010

Halve rustdag bij Sissi

Dag 13 – Donderdag 26 augustus

Glurns – Merano, 62,4 km

Totaal 890 km


** Ik zit nu, donderdagmiddag rond 3 uur, op een terras naast de camping. Er is internetverbinding. Daarom kan ik nu drie dagverslagen in één keer plaatsen. Veel leesplezier!

Om kwart voor acht zijn we, nadat Jolanda mijn elleboog en duim weer netjes verzorgd heeft, klaar voor vertrek. Alvorens het Adigedal in te duiken gaan we eerst ontbijten bij een pasticeria of Konditorei. Ik heb slecht geslapen. Mijn schouder is stijf van de val van gisteren. Op de elleboog steunen is pijnlijk. Ik loop scheef; mijn rug alweer. Dan mag je je best eens verwennen. Ook maken we foto’s van het leuke stadje, badend in het ochtendlicht. Om half negen vertrekken we pas echt voor een echt plezierritje naar Merano. Van 930 meter omlaag naar driehonderd.


Het is een schitterende dag. Het wordt al gauw warm. Het biljartlakenvlakke fietspad, gefinancierd met Europees geld, loopt als een tierelier. De fleece moet eerst uit, dan mijn shirt, zodat ik verder rij in mijn mouwloos fietshemdje.

Voorlopig lijkt het vlak te blijven. Gezichtsbedrog. We rijden stroomafwaarts langs de wilde, onstuimige, steeds breder wordende Etsch of Adige. Deze provincie Süd Tirol werd onder Musolini geannexeerd en sindsdien Alto Adige genoemd. Alle bordjes hebben zowel Duitse als Italiaanse opschriften. Als een extra cursus Italiaans als het echt niet meer anders kan…


De rit is er net als gisteren (de laatste twintig kilometer tenminste..!) weer een van vele ààh’s en òòh’s. Wát een landschap! Wat een voorrecht om hier bij dit geweldige weer doorheen te mogen rijden. Het hele dal staat vol enorme appelboomgaarden. Rijpende appels staan zo maar te pluk langs de weg. Omdat het hier in het Vinschgautal veel en hard waait – de zogenaamde Reschanwing, een soort mistral - is het er ontzettend droog. Daarom worden de boomgaarden zwaar beregend.

Plotseling blijven we staan. Het pad loopt dwars door een enorme boomgaard die net uitbundig beregend wordt. Een boer stopt en wijst ons een omweg. Maar we willen getrouw de route volgen. Een kilometer regenbui! Geweldig. In een ommezien ben je weer opgedroogd. Het Vinschgautal is ongeveer honderd kilometer lang en je moet je voorstellen dat je al die kilometers over smalle fietsweggetjes door appelboomgaarden rijdt met heel af en toe een dorpje. Een heel aparte ervaring!


Na 44 kilometer rijden we Naturns in om ergens een hapje te gaan eten en wat te dinken. Tijd genoeg voor basic toeristisch genoegen. Het ritgemiddelde ligt op 22!.

Dan verder naar Merano, alias Meran. Vroeger, toen dit gebied nog deel uitmaakte van het Oostenrijks-Hongaarse keizerrijk kwam de legendarische keizerin Sissi hier vaker naar toe voor de gezonde berglucht. Ze heeft er prachtige tuinen laten aanleggen. Van bovenaf zien we dit kuuroord in de diepte liggen. Wát een omgeving. Er volgt een steile, slingerende afdaling – het fietspad is nog maar net klaar – met vele haarspeldbochten. Opnieuw een achtbaan! Bellissimo!

Bij Töll komen twee rivieren bij elkaar met fantastische stroomversnellingen en een kunstmatige waterval. Het water spat er hoog op in kleine druppeltjes, die uitnodigen om erin te gaan staan bij dit weer. Heerlijk.

Het is pas even na twaalven als we in de stad aankomen. Waar is de camping? Dov-è il campeggio? Een zinnetje dat ik uit mijn hoofd geleerd heb. Maar eerst moet het centrum opgezocht worden, omdat de camping daar vlak bij ligt. Bij een stoplicht vraag ik een jongedame, die evenals wij op groen staat te wachten:

- “Centro della città..?" (Uitgesproken als tsjentro della tsjità). Met veel woorden wijst ze rechtdoor. Jolanda wijst op het richtingbordje aan de overkant van de straat.

- “Ja, dat heb ik ook wel gezien”, antwoord ik, “maar ik wou zo graag eens iets in het Italiaans vragen. En ze verstaan me nog óók!”


Vanuit het centro is de Camping Merano snel gevonden. Een nette camping. Mark en Jolanda, die morgen hier een rustdag houden, kiezen voor een plek in de zon om hun tent, al dagenlang nat ingepakt, een goed te laten drogen. Ik kies voor een plek in de schaduw, maar laat eerst alles goed drogen op het grasveld waar je een optater krijgt van de zon. Het is tegen de dertig graden.


Om twee uur ga ik op zoek naar internetmogelijkheid. Die is te vinden in de stad: ‘Tangram’ in de Laubegasse. Als ik eerst het terras naast de camping opzoek om bij een vino bianca vooraf het verhaal te schrijven – soms moet je al per kwartier betalen voor je aanwezigheid op een internetpoint – blijk ik te kunnen inloggen op een onbeveiligd netwerk. Super! Hoef ik de stad niet meer in! Ik lees eerst de laatste reacties: Pie, Hein, mijn fietsmaatje Aäron, skoonzoon Arnold en dochter Ellen – in het Duits…grandioos! Dan voeg ik de foto’s toe aan het Bludenzverhaal, dat daar niet lukte. Maar plotseling is de verbinding verbroken. Helaas, moet ik toch de stad in.

Merano is een stad met 34000 inwoners en een mooie historische binnenstad. In de 14de eeuw hadden de graven van Tirol hier hun verblijfplaats waardoor de stad een belangrijk handelscentrum was, met al de voordelen daarvan. Door de ligging in het beschutte dal werd Merano een bekend kuuroord, Langs de oevers van de Passer zijn sjieke promenades met fleurige bloemperken en prachtige cipressen, palmen en andere bijzondere bomen, die de stad een zuidelijk charme geven. Hiervan wordt uiteraard veelvuldig gebruik gemaakt om een wandeling te maken.

Merano is een gouden etappeplaats voor een halve rustdag. Alles is gelukt!!

14 opmerkingen:

  1. May,

    door het uitblijven van je dagelijkse berichtgeving bekroop mij een licht gevoel van onrust...
    Gelukkig lag het aan de digitale (on)mogelijkheden en niet aan je onfortuinlijke valpartij.
    Van de commentatoren van wielerwedstrijden weet ik dat de gevolgen van zo'n smak een paar dagen in je lijf kunnen zitten voordat moeder natuur ze 'opgeruimd' heeft. Zo'n Sissi-dag in Merano helpt daar zeker bij. Geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi May

    ja inderdaad, iedere dag bezoek ik je blog en was al ongerust.
    gelukkig dat je weer zo fijn alles beschreven hebt, een genot om je verslagen te lezen.

    wens je veel succes verder en veel lieve groeten uit bewolkt en nat en toch ook moooi Landgraaf

    van je nicht Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha May,wel drei kier per daag loerde veer dien Blog nao mèr geine blog vaan May.Dat maakte us toch ongerös mooste wete. Gelökkig biste d`r weer en wie! E schremke en `nne dikke daum kin diech niks schele.De gès gewoen door.Kómpleminte huur.Veer genete vaan dien verhaole en leze dat ste al in Italië bis.Geneet wijer vaan al dat schoens en blief op de Koga want de vrouwlui weure steeds schoener.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. haha.. die Con gunt je wat met al die mooie vrouwen..
    Tja het oog wil ook iets hè??
    Tot hoors..je vrouw X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat is het toch een mooie tocht,zo afwisselend maar tussendoor ook zwaar[regen,vallen en weer opstaan,warm.]Ik bewonder je doorzettings vermogen en hoop dat je tocht goed verloopt,veel fietsplezier en succes.Je verslagen zijn heel leuk om te lezen.groetjes,Finy.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi May
    Allereerst bedankt voor je telefoontje, zodat we ons niet meer ongerust hoeven te maken. Met al die prachtige bergen kun je indenken waarom wij altijd weer naar Oosterijk gaan. ( met de auto wel te verstaan) Ik had graag je gezicht willen zien toen je tegenover die koeien stond.Dat roept een vroegere situatie op.
    Nu nog even het laatste nieuws, Feyenoord heeft verloren, PSV en Utrecht hebben beiden gewonnen. 5-0 en 4-0.
    Verder veel fietsplezier en a.u.b. niet meer vallen.
    Groetjes Jo en Helmy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Moge May,

    Even een kleine (meer zeer belangrijke) aanvulling op de Mail van Jo en Helmy. AZ is ook door naar de groepsfase ondanks het verlies van 2-1 bij Aktobe.
    Veel fietsplezier ik tot lees.

    Skoonzoon

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zooooooo wat een leesplezier weer.... jammer dat je lijf even niet zo mee wilt werken. Hoop op een spoedig herstel!
    Ben benieuwd hoe je tocht vandaag is verlopen.....
    Ben wel een beetje jaloers dat jij in Merano bent (geweest). (Sisi kwam daar vaak!!! Leuk!) Terwijl ik hier in onwijs regenachtig Nederland "zit". Overigens hoef ik niet op de fiets naar Haarlem. Dus wat zeur ik.

    Buon viaggio!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Ome May,

    Het weer is hier fantastisch en blijft de komende dagen ook nog zo.

    Mijns inzien veel te warm om te fietsen.
    (Aber verruckten hat man immer, ha,ha,ha)

    Als u het haalt om Zondag in Verona te zijn kunt u nog net de afsluiting van de Opera maand meemaken (Zal wel een hele beleving zijn.)

    Zo niet is dit ook een HEEEEL mooie stad om uw `bejaarde lichaam` (dacht dat mensen waren van minimaal ca 75 jaar, U zeker niet)te laten genieten van een welverdiende rustdag.

    Veel succes en veel voorspoed wensen je Frank, Renate, Colin en Kayleigh.

    PS We blijven genieten van Uw mooie verhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi May, Je bent op tijd uit Merano vertrokken! Het heeft hier flink geregend en onze tent is weer zeiknat!! grrr. Pas op jezelf en nog veel fietsplezier. groetjes jolanda en mark

    BeantwoordenVerwijderen
  11. lieve opa gaat het met je opa? veel succes verder.

    groetjes Cliff.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Pap,

    Sooo, dat geval met die val (leuke woordspeling trouwens) is niet misselijk zeg. Alléén rijden is ongezellig, maar wel veilig blijkbaar. I hoop dat de pijn inmiddels 'n beetje gezakt is en dat je er verder weinig fysieke belemmeringen ondervindt tijdens je reis. De foto's zijn geweldig moet ik zeggen. Nu ik ze zie, had ik achteraf toch naar Oostenrijk moeten gaan, maar helaas is het daar nu te laat voor. Succes met reizen en schrijven, en klim a.u.b. niet in van die vreemde busjes met vermomde duiveltjes erin, oké? Ik wil je graag terug zien...Dikke knuffel van je zoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha die May....

    wij zijn terug na een vakantie zonder Internet... het is niet te geloven, maar wij hebben acht campings gehad waarvan er maar één wifi ter beschikking stelde....

    Nu, na alle familiebezoekjes en het opruimen van de spullen, komen we eindelijk toe aan het doorlezen van je avonturen. Inmiddels aangekomen bij de natte dagen in Heidelberg, kijk ik nu naar buiten en werkelijk waar... het giet weer. Achter me slaat de verwarming licht tikkend aan en een herfstachtig gevoel bekruipt me. Gelukkig zit jij inmiddels in zonnig Italië en hebt hier nog geen last van. Zoals per sms al gemeld wensen wij je een 'behouden vaart'; je weet dat Italië ons niet onbekend is en daarom weten we ook dat het rijden door dit prachtige land het afzien van de afgelopen week meer dan goed zal maken!

    Ave

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hoi opa hoe is het met je. ik hat gehoord dat je gevallen bent. maar hoe is het daar ,en is het warm? en hie gaat het goed en hier is het alleeen aan het regenen en zo.en ik mis je heel erg!!. ik hou van je.maar ik ga hangen oke ik spreek je laater als je trug bent of nog daar bent.opa ik moet je wat vertellen:ik ben beeter in tafels van rekenen geworden. nou ik sliut af xxxxxxxxxxxxx naomi en mijn vriendinen en clif en papaxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx love jou.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxdoeixxxxxxxxxxx.xx.

    BeantwoordenVerwijderen